آئین چهارشنبه سوری

يکی از آئينهای سالانه ايرانيان چهارشنبه سوری يا به عبارتی ديگر چارشنبه سوری است. ايرانيان آخرين سه شنبه سال خورشيدی را با بر افروختن آتش و پريدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. 

ادامه نوشته

مسائل فصل کار و انرژی هفتم مرکز شهید بهشتی تنکابن

دریافت فایل

پنج میوه زمستانی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

پنج میوه فوق‌العاده که مصرف آن‌ها به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن در زمستان توصیه شده است، عبارتند از:

- پرتقال: این میوه سرشار از ویتامین C است و مصرف تنها یک پرتقال در روز می‌تواند 116.2 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کرده و از این طریق باعث پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و عفونت گوش شود.

- کیوی: این میوه منبع غنی از پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هاست و به تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

- نارنگی: مصرف این میوه ترش و شیرین به ویژه به بیماران قلبی توصیه می‌شود زیرا با کلسترول بد خون مبارزه می‌کند و چربی‌های ترانس را از بین می‌برد.

- انار: مصرف این میوه به افراد مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌شود، چرا که انار محرک خون‌سازی بوده و همچنین در پیشگیری از پیری پوست موثر است.

- زغال‌اخته: این میوه نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C و فیبر است که به تقویت سیستم ایمنی بدن در طول زمستان کمک می‌کند.

چرا تخریب لایه اُزن از قطب ها شروع می شود؟

تخريب لايه اوزون در سالهاي اخير به علت آن كه كشورهاي صنعتي تدابير خاصي براي جلوگيري از ورود آلاينده‌ها به جو داشته‌اند ، روند رو به بهبودي داشته است . اما در تابستان ها كه جلبك ها رشد و نمو بيشتري دارند (  C FC طبيعي از تجزيه جلبكها حاصل مي‌شود. ) يا هوا جريان بيشتري دارد و آلاينده‌ها بيشتر وارد جو مي‌شوند ( در زمستان ممكن است به علت بارشهايي كه وجود دارد مقادير زيادي از آلاينده‌ها وارد زمين شوند كه البته آن هم اثرات سوء خودش را دارد ) ممكن است اين تخريب بيشتر صورت گيرد .

ادامه نوشته

علت خارج شدن سریع گاز کربن دی اکسید از نوشابه بعد از افزودن نمک به آن

هرچه دماي آب کمتر و فشار بيشتر باشد , ظرفيت پذيرش گاز بيشتري را خواهد داشت و به عنوان مثال CO2 بيشتري را در خود حل مي کند. هنگام توليد نوشابه با استفاده از اين خاصيت , در دماهاي پايين و فشار بالا , نوشيدني با تزريق گاز CO حالت سیر شده مي رسد.             وقتي در نوشابه باز شود و نوشابه در دما و فشار معمولي قرار گيرد , محلول خاصيت فوق سیر شده دارد يعني مقدار CO2 حل شده در آن بيش از ظرفيت انحلال در آن دما و فشار است. چنين محلولي اگر شرايط مهيا باشد تمايل به آزاد کردن CO2 دارد. براي اين کار گاز CO2 محلول بايد به صورت حباب درآيد يعني مولکول هاي CO2 حل شده بايد در نقطه اي جمع شوند و با به هم پيوستن , يک حباب تشکيل دهند و به سطح نوشابه بيايند و از آن خارج شوند. تشکيل حباب در سطوح تماس خارجي نوشابه اتفاق مي افتد يعني در سطح نوشابه و ديواره هاي بطري يا اطراف ني . به زبان ساده اين سطوح و به خصوص نا همواري هاي موجود روي آنها يا هر نوع ناهمگني موجود در محيط نقش جايگاه هاي تجمع يا مکان هايي براي به هم پيوستن مولکول ها و تشکيل حباب را بازي مي کنند.به عبارت دیگر مولکولها براي ايجاد حباب دنبال بهانه مي گردند و اين بهانه را در اين سطوح پيدا مي کنند. در اين وضعيت ريختن نمک در نوشابه باعث خروج سريع تر گاز از محلول مي شود. زيرا سطح بيشتري براي تشکيل حباب در اختيار مولکول ها قرار مي گيرد ( سطح جانبي بلورهاي نمک ) . چيزي مانند تبلور ( = بلور شدن ) شکر پس از قرار دادن بلور يا نخ در محلول فوق اشباع آن.بنابراين چنين اتفاقي اصلا شيميايي نيست. هيچ واکنشي هم صورت نمي گيرد و تقريبا هر ماده اي از نمک و شکر گرفته تا شن و ماسه که بتوانند نوعي ناهمگني در محيط نوشابه ايجاد کند يا سطح آزاد در اختيار آن قرار دهد ( يا به طور خلاصه بهانه دست مولکولها بدهد ! ) ميتواند اين کار را بکند . اين اتفاق را حتما در هنگام وارد کردن ني در نوشابه ديده ايد. تنها مزيت نمک با شکر اين است که به دليل داشتن دانه هاي ريز سطح جانبي نسبي بيشتري در مقايسه با مواد درشت تر دارند. همين! از اين به بعد مي توانيد در نوشابه دوستتان به جاي نمک خاک بريزيد.

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک اسید معدنی بسیار قوی می‌باشد. این اسید با هر درصدی در آب حل می‌شود. اسید سولفوریک در گذشته به نام جوهر گوگرد معروف بوده است. وقتی غلظت بالایی از  گازی به اسید سولفوریک اضافه می‌شود، الئوم یا اسید سولفوریک دود کننده به فرمول  ایجاد می‌شود. واکنش اسید سولفوریک با آب بسیار گرمازا می‌باشد.

ادامه نوشته

چگونگی زنگ زدن فلزات

زنگ‌زدگی، نتیجه انجام واکنش‌های شیمیایی در آهن در حضور دو ماده آب و اکسیژن است که منجر به ایجاد اکسید قرمزرنگی در سطح آن می‌شود.
فرآیند زنگ‌زدگی یک واکنش الکتروشیمیایی است. به عبارت دیگر در این فرآیند در محلولی که بین الکترود یا قطب الکتریکی و الکترولیت، یک ناقل الکترونی وجود داشته باشد، یک واکنش شیمیایی انجام می‌شود.

ادامه نوشته

خاویار وطرز تهیه ی آن:

واژه خاويار واژه ا ى فارسى و دگرگون شده ى ،واژه ى خاگآ ور (به معنى تخم آ ور) است . خاويار يا تخم ماهيان خاويارى گرانترين غذاى جهان است. درياى خزر به عنوان بزرگترينمنبع ماهيان خاويارى در جهان حدود 95درصد خاويار جهان را تأمين مى كند. فيل ماهى،تاس ماهى روسى يا چالباش، تاس ماهى ايرانى يا قره برون

ادامه نوشته

اسید سولفوریک و کاربردهای آن در زندگی

اسید سولفوریک اسید معدنی بسیار قوی می‌باشد. این اسید با هر درصدی در آب حل می‌شود. اسید سولفوریک در گذشته به نام جوهر گوگرد معروف بوده است. وقتی غلظت بالایی از  گازی به اسید سولفوریک اضافه می‌شود، الئوم یا اسید سولفوریک دود کننده به فرمول  ایجاد می‌شود. واکنش اسید سولفوریک با آب بسیار گرمازا می‌باشد. اضافه کردن آب به اسید سولفوریک غلیظ خطرناک است. زیرا در اثر حرارت حاصل از واکنش اسید و آب ، آب داغ ممکن است به اطراف پراکنده شود.

ادامه نوشته

فلز مس و کاربردهای این فلز در زندگی

مس

مس یکی از عناصر جدول تناوبی است که نشان آنCuوعدد اتمی آن29 است.

ویژگی های مهم فلز

مس فلز نسبتاً قرمز رنگی است که از خاصیت هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی برخوردار است. چون قدمت مصنوعات مسی کشف شده به سال8700قبل از میلاد بر می گردد ،احتمالاًَاین فلز قدیمی ترین فلز مورد استفاده انسان می باشد . مس علاوه بر این که در سنگهای معدنی گوناگون وجود دارد، به حالت فلزی نیز یافت می شود. این فلز را یونانیان تحت عنوان chalkosمی شناختند . ودر نهایت انگلیسی شده وبه لغتCopperتبدیل شد.

ادامه نوشته