آیا در سیارات دیگر حیات وجود دارد؟

4/5 میلیارد سال پیش به دور ستاره ای معمولی سیارات و خورده سیاراتی بوجود آمدند. در میان این سیارات، تا جایی که ما می دانیم، تنها زمین شرایط حیات را دارد. این روز ها دانشمندان به دنبال پاسخ این سوال هستند که «آیا سیارات دیگر هم امکان حیات را دارند؟»
برای پاسخ به این سوال بقیه ی مطلب را در ادامه ی مطلب بخوانید...

 

ادامه مطلب ...

چرخه ی سوخت هسته ای

 چرخه‌ی سوخت هسته ای چیست؟

اورانیومی که از زمین استخراج می‌شود، بلافاصله قابل استفاده در نیروگاه‌های تولید انرژی نیست. برای آنکه بتوان بیشترین بازده را از اورانیوم به دست آورد، فرآیندهای مختلفی روی سنگ معدن اورانیوم صورت می‌گیرد تا غلظت ایزوتوپ اورانیوم 235که قابل شکافت است، افزایش یابد... 


ادامه مطلب ...

باروری ابر ها

در سال های گذشته، بحران کمبود آب دردورترین نقاط جهان چنان خودرا به رخ کشیده که برخی اندیشمندان و پژوهشگران از احتمال بروز جنگ های قرن بیست و یکم، نه بر سر نفت یا زمین، بلکه بر سر منابع آب شیرین سخن گفته اند. منابعی که نه فقط مایۀ حیات تمامی جانداران بلکه موجب توسعه و عامل رونق اقتصادی و صنعتی در جوامع امروزی اند و تمدن های مبتلا به معضل کم آبی را به راستی ناتوان و گرفتار می سازند. این معضل در یکی از خشک ترین مناطق جغرافیایی جهان یعنی منطقۀ خاورمیانه و شمال افریقا، محسوس تر و ملموس تر است و ایران نیز به واسطۀ قرار گرفتن در این منطقه، مستعد ابتلا به بحران کم آبی است. 


ادامه مطلب ...