آلیاژ های آهن

از آلیاژ های آهن می توان به چُدن ، فولاد ، استیل(فولاد زنگ نزن) ، آهن گالوانیزه و ... را نام برد. این 4 آلیاژ از مهم ترین آلیاژ های آهن هستند که نقش مهمی در زندگی ما دارند.

  

چُدن: چُدن از مخلوط کردن . ترکیب شدن آهن با کربن و مقدار کمی سیلیسیم است. در این آلیاژ درصد وجود کربن گاهی اوقات %5 است و مقدار سیلیسیم نیز 1 تا 3 درصد است. این آلیاژ به راحتی شکسته شده و خاصیت شکنندگی دارد و در برابر اکسایش مقاوم است. این آلیاژ در سرسیلندر و دیگر اجزای خودرو ها و در برخی از دیگ های چُدنی آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع چُدن ها می توان چُدن سفید و خاکستری را نام برد.

فولاد: این آلیاژ آهن از ترکیب کربن و آهن به دست می آید و درصد وجود کربن در آن به حداکثر %1 می رسد. این آلیاژ سخت ، دارای استحکام و چکش خوار است. از این آلیاژ در ساختمان ها ، حمل و نقل و لوازم خانگی استفاده می کنند.

استیل(فولاد زنگ نزن): این آلیاژ آهن بر 3 نوع است. 1-آهن + کروم 2- آهن + کروم + کربن3-آهن + کروم+ نیکل+ کربن

این آلیاژ آهن چکش خوار و در برابر خوردگی مقاوم است. در ساخت لوازم آشپزخانه و لوازم پرشکی از آن استفاده می کنند. افزودن کروم به این آلیاژ سبب ضد زنگ بودن آن می شود.

آهن گالوانیزه: این آلیاژ آهن از آهن با پوشش روی به وجود آمده است و در برابر خوردگی مقاوم است و این آلیاژ خاصیت چکش خواری نیز دارد. از این آلیاژ در سقف ساختمان ها ، منبع های ذخیره آب و ... استفاده می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد