13 آبان

 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی یعنی آمریکا می باشد. در این روز 3 اتفاق مهم می افتد که به نوعی در هر 3اتفاق آمریکا نقشی دارد.

 

  

 1-روز تبعید حضرت امام (ره) به ترکیه:در شب 13 آبان 1343،صد ها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله ور شدند، ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی امام را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغاز هجرتی بود که بعد از14 سال پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد.

2-روز کشتار دانش آموزان:دومین مناسبت روز 13 آبان در سال 1357 اتفاق افتاد.در روز های        اوج گیری انقلاب اسلامی دهها نفر از دانش آموزان که برای انجام تظاهرات در محوطه ی دانشگاه تهران تجمع کرده بودند ،هدف تیراندازی ماموران حکومت قرار گرفته و به شهادت رسیدند. به دلیل بسته بودن در های دانشگاه هیچ یک از دانش آموزان نتوانستند از برابر گلوله های ماموران بگریزند و این امر تلفات آنان را افزایش داده بود. این جنایت توسط دولت شریف امامی که نخست وزیر وقت صورت گرفت. بعد از حادثه ی 17شهریور آن سال،دومین خونریزی عمده دولت شریف امامی بود. تعداد کشته شدگان حادثه ی دانشگاه به حدی بود که وقتی در اخبار سراسری ایران گزارش تیراندازی مستقیم سربازان به روی دانش آموزان در دانشگاه پخش شد،وزیر علوم وقت بلافاصله استعفا داد و فردای آن روز کابینه شریف امامی نیز سقوط کرد. از آن پس روز 13آبان"روز دانش آموز" نامیده شد.

3-روز اشغال لانه جاسوسی:آخرین مناسبت روز 13 آبان درسال1358 اتفاق افتاد. دراین روز جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران که بعدا خود را دانشجویان پیروخط امام نامیدند سفارت آمریکا در تهران را به اشغال خود در آوردند. بهانه عمده دانشجویان تصرف کننده سفارت،استقبال دولت آمریکا از شاه فراری ایران برای ورود به آمریکا بود و دولت آمریکا به این جهت مورد حمله قرار می گرفت که به جای تلاش در باز گرداندن شاه برای محاکمه در کشور ،از هیچ کوششی به منظور حمایت از شاه فرو گذار نکرده بود.

   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد