چرخه آب در جانوران و گیاهان

آب زمین همواره در حال جابجایی است و ارتباطات بین اتمسفر، هیدروسفر(آب‌کره) و لیتوسفر (سنگ‌کره) را توضیح می‌دهد.

چرخه آب نقطه آغاز و پایانی ندارد، آب از مایع به بخار یا به یخ تبدیل می‌شود و دوباره به حالت اول بازمی‌گردد. چرخه آب میلیاردها سال است که در حال کار است. مقدار آب موجود در کره زمین تقریبا ثابت بوده است.این آب به مصارف آشامیدن ، کشاورزی ، صنعت و ... می رسد و زندگی بشر را بهبود می بخشد. اگر کره زمین از فضا روئیت شود ، رنگ طبیعی آن آبی دیده می شود یعنی کره ای که بیشتر سطح آن را آب پوشانده است. یعنی بخش اعظم سطح زمین را اقیانوس‌ها و دریاها فرا گرفته اند. از نقطه نظر حجم و اندازه ، در حدود 97.2%از آبهای موجود در جو زمین و آب موجود در خاکها و آبهای زیرزمینی می باشند.

  

چرخه ی آب درگیاهان

تبخیر و تعرق

اگرچه برخی از تعریف‌های تبخیر و تعرق شامل تبخیر از سطح بدنه‌های آبی مانند دریاها و یا حتی اقیانوس‌ها هستند، اما در این نوشته تبخیر و تعرق، حرکت آب به اتمسفر از سطح زمین می‌باشد. تبخیر، همچنین از سطح لوله‌های موئین آب زیرزمینی، تعرق آب زیرزمینی از طریق ارسال آن از سطح آب زیرزمینی به برگ‌های گیاهان در اثر عمل فتوسنتز نیز می‌باشد.

تعرق و برگ‌های گیاهان

تعرق فرآیندی است که گیاهان رطوبت را از ریشه‌ها گرفته و به برگ‌ها می‌رسانند تا از طریق منافذ کوچک روی برگ‌ها، آب به بخار تبدیل ‌شده و به اتمسفر ‌رود. تعرق در ذات هر برگ گیاه نهفته شده است. تخمین زده می‌شود که حدود ١٠ درصد از کل رطوبت اتمسفر به دلیل تعرق گیاهان می‌باشد.

تعرق گیاهان پدیده‌ایی نامرئی است، چراکه شما نمی‌توانید تنفس گیاهان از طریق برگ‌هایشان را ببینید. در طی فصل رویش، یک برگ بیش از وزن خود آب را تبخیر می‌کند، به عنوان مثال یک درخت بزرگ بلوط حدود ١٥١٠٠٠ لیتر در سال آب را تبخیر می‌کند (هر شیشه شیر ١ لیتر است!).

 

چرخه ی آب در جانوران

حیوانات آب مصرفی اضافی خود را به دو صورت زیر از بدن خارج می کنند:

1.       حیوانات نیز با تعریق به چرخه ی آب کمک می کنند.آن ها با تعریق از طریق منافذ دفع پوست خود را خنک می کنند.

2.       حیوانات از طریق ادرار و مدفوع نیز به چرخه ی آب کمک می کنند. درنهایت به درون آبخوان ها رفته و یا با بدن جاندار دیگری ادغام شده و این چرخه را تکمیل می کنند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد